מה חשבת לעצמך כשרצית להקים עסק?

אסטרטגיה, מיתוג ושיווק. מה וכמה צריך לקחת בחשבון כשמתכננים הוצאות לפני הקמת עסק חדש. הרהורים בעקבות עוד פגישה עם יזם חדש בישראל.

טלפון מחברה שלא שמעתי ממנה מזה זמן מה, בישר לי שבעלה עם עוד שותף עובדים מזה תקופה על מיזם חדשני שלא קיים עדיין בארץ. ביקשה את עזרתי לאור נסיוני והמקצועיות שלי.

״בשמחה״ אמרתי וקבענו פגישה כדי לראות את המוצר ולהבין את הפוטנציאל העיסקי שלו.

הגעתי למקום המיועד ואורו עיני. איך אני אגדיר את מה שראיתי במילה אחת?

״מדליק בטירוף״. טוב, ממש הייתי זקוקה לשתי מילים 🙂

החבר׳ה בנו מוצר ייחודי, צעיר ובעל נוכחות שיווקית פרסומית ויש לו פוטנציאל אדיר!

 

אני תמיד מתחילה בשאלות, מהפשוטות אל המאתגרות.

מסתבר שהם עובדים על המוצר מזה הרבה חודשים. רכב תפעולי ממותגלפני הקמת העסק – השקיעו מלא כסף עד כה (ברמת מאות אלפי שקלים), ערכו ניסויים ותהיות, השקיעו בנראות של המוצר, חשבו על מגוון שירותים שהם יכולים לתת באמצעות המוצר למגוון קהלי יעד, הוציאו אישורים מיוחדים, שילמו אגרות ותרמו מאות שעות עבודה בפיתוח.

אבל(!)

לא חשבו איך למתג את המוצר, לא לקחו בחשבון עלויות שיווק של המוצר, ובעיקר התפזרו על מגוון קהלי יעד – מה שבהכרח ייקר להם את עלויות השיווק (שלא נלקחו בחשבון בתוכנית העיסקית).

קחו מתנה ממני: אם יש לכם או למי מקרוביכם רעיון למיזם חדש או הקמת עסק, הכניסו אל התוכנית העיסקית שלכם שלחשה סעיפים: אסטרטגיה, מיתוג ושיווק. אסטרטגיה ומיתוג הוא תהליך לבניית אישיות המותג. מהאסטרטגיה נגזר כל תהליך השיום (שם וסיסמה), השפה הגרפית (צורנית וצבעונית) ואפיקי השיווק היעילים ביותר כדי להגיע לקהל היעד המיטבי.

נכון שאין חוקים וכללים לעלויות, אבל יהיה הוגן להגיד שעד 20% מעלויות הקמת העסק – נכון שילכו לטובת אסטרטגיה, מיתוג ושיווק.

ידוע ש״אין הזדמנות שניה לרושם ראשוני״ ולכן תמיד יותר זול ליצור מיתוג נכון בשלב התיכנון הראשוני, מאשר לתקן טעויות של ״טירונים״ שניסו ״להסתדר לבד״ ולמתג בעצמם או באמצעות חברים/קרובי משפחה בעלויות נמוכות. ברוב המקרים עבודת מיתוג שאינה מקצועית יוצרת לעסק/מוצר/שירות תדמית סתמית, לא ממוקדת וכזו שלא מעבירה את המסר הנכון לקהל יעד איכותי ומדוייק.

המפסיד הגדול הוא בעל המיזם והמשקיעים שרואים את חלומם שוקע במקום להתרומם לשחקים.