עיצוב אריזה נכון או מה אנחנו אורזים בעצם?

תמר שפי ואריזת שקיות אשפה ״נורמה״ פרי מיתוג של הסטודיו

אריזה, לרוב היא קופסה מקרטון או פלסטיק, שנועדה להגן ולהכיל בתוכה מוצר. לכאורה מטרה פונקציונלית. הכיתוב שעל האריזה נועד במקור לסמן את האריזה ולהעביר מסר על תכולתה כלומר להעביר מידע כמו: מה המוצר שבתוך האריזה, מה ייעודו, מה יתרונותיו ו…זהו.

ואני, שעוסקת במיתוג ובעיצוב אריזות קרוב לשלושה עשורים, יודעת שלאריזה ולעיצוב אריזה יש תכלית נוספת – אחרת לגמרי. תפקיד האריזה הוא לארוז ערך, רצון וחלום.

ברוב המקרים, רוב האנשים מאמינים, שהם קונים מוצר מסיבה פונקציונלית, כי הם ״צריכים״ אותו ולעיתים ״חייבים״ אותו. אם נהיה כנים עם עצמנו ונבדוק באמת, נגלה, שאנחנו לא צריכים או חייבים את המוצר ובודאי נוכל להסתדר גם בלעדיו.

כמובן שב ״להסתדר״ בלעדיו – יש מחיר. המחיר תמיד יהיה מבוסס ערך והוא יכול להופיע בדמות:

  • עשיית מספר פעולות כדי להשיג את אותה תוצאה = מחיר של ביזבוז זמן
  • התנהלות שתלויה בגורמים חיצוניים לנו = מחיר של אובדן חופש
  • תוצאה בלתי צפויה = מחיר של מחסור בביטחון
  • שימוש במוצר שאינו תואם את טעמנו האישי או הסטטוס אליו אנו שואפים להשתייך = פגיעה בדימוי עצמי
  • פער גדול בין הציפיות והרצונות שלנו אל מול המציאות = מחיר פחדים מסוגים שונים

כמה אנחנו מוכנים לשלם עבור ערך?

אנחנו נקנה את המוצר אם עיצוב האריזה ישדר לנו את המסר שהמוצר יעלה באופן משמעותי את הערך החיובי אותו אנחנו רוצים לחזק אצלינו, כדוגמת: חסכון בזמן, הנאה, ביתיות/משפחתיות, חופש, ביטחון, אומץ, סטטוס חברתי, דימוי עצמי ועוד.

כמה אנחנו מוכנים לשלם עבור הערך הזה? זה תלוי. ככל שהפער בין ״כמות״ הערך שיש לנו לבין ה״כמות״ שהיינו רוצים שתהיה לנו גדול – ככה יעלה המחיר שהצרכן יהיה מוכן לשלם עבור המוצר.

דוגמה: מכשירי חשמל להכנת מזון

קיבצתי מגוון קטן של אריזות מוצרי חשמל קטנים לשימוש במטבח כדוגמת מערבל מזון (מיקסר), מעבד מזון

מגוון אריזות מוצרי חשמל ממותגים
מגוון אריזות מוצרי חשמל ממותגים

על אריזת מערבל המזון נראה תמונות של עוגות מדהימות, על הבלנדר – שייקים מגרים, על מעבד המזון – תבשילים שמפעילים את בלוטות הטעם שלנו… אז מה זה אומר?

שאם אקנה את מערבל המזון הזה אני אהפוך לשף או לקונדיטורית (דימוי עצמי)?

אם אקנה את הבלנדר הזה – זה אומר שאני שותה משקאות מבוססי ירקות ופירות (בריאות)?

אם יהיה לי את מעבד המזון הזה זה אומר שאני אמא משקיענית (משפחתיות), עקרת בית מוצלחת (דימוי עצמי), בשלנית מעולה (יצירתיות ומקצועניות)?

אני מתנצלת אם הרסתי לך את החלום, אך זה בדיוק תפקיד האריזה – לגרום למתבונן לחבר בין החלומות והרצונות הפרטיים לבין הפונקציונליות של המוצר.

אם – אז. אם אקנה את המוצר אז זה אומר שיש לי, או אני רוכשת, את הערכים והתכונות שהמוצר מתהדר בהן ומנכסת אותן לעצמי. כלומר, הצרכנים קונים ערך, רצון וחלום ולא מוצר או פונקצונליות בלבד.

לגבי המחיר – שימו לב לפערי המחירים בין המותגים על מוצרים מקבילים פחות ממותגים. הפערים הגדולים אינם נובעים רק מפיצ׳רים ייחודיים למותג על פני המתחרה, הפערים מגלמים בתוכם את הערכים של סטטוס, דימוי עצמי ואחרים אותם אנו רוכשים ביחד עם המוצר הפיזי.

מיתוג נכון ימלא את התכלית – לחבר בין החלום של המתבונן לבין המוצר מבלי להגזים. עיצוב נכון ימשוך תשומת לב ו״יקרא״ ללקוח להושיט את היד אל המדף ולקחת את האריזה הספציפית הזו ולהכניס אותה לעגלת הקניות. איך העיצוב ״עושה את זה״?

עיצוב אריזה מבוסס שפה רב-חושית

עיצוב הוא שפה בינלאומית המבוססת על תרגום מסרים וערכים לשלושת ה-צ׳ הפולניים שלי – צליל, צורה וצבע (קישור לפוסט פולניה), שתפקידם לפנות אל מקסימום החושים ולהעביר את המסר ישירות אל תת המודע של הלקוח הפוטנציאלי. הוא מצידו ברוב המקרים לא יודע להסביר למה, אבל הוא מפתח רגש, דעה ועמדה כלפי המוצר – כל זאת מהתבוננות באריזה בלבד.

מכאן הדרך להושטת היד אל המוצר ואל עגלת הקניות – קצר מאוד.

 

לסיכום, אריזות קרטון מעוצבות לוקחות חלק חשוב בהפיכת המוצרים שבתוכן למותג. כדי להפוך מוצר למותג ואריזת קרטון לאריזה ממותגת ניתן ליצור איתי קשר עוד היום וביחד נבנה את המותג המצליח הבא שלך