"תשלחי לנו טקסט ותמונה ונעשה לך מודעה יפה…" או פרסום מודעה בעיתון

פרסום מודעה בעיתון

החלטתי לעבור את המתרס, אל הצד של הלקוחות שלי.

החלטתי, פעם ראשונה בחיי המקצועיים, לפרסם מודעה בעיתון.

כן, כזו שקונים שטח פרסום בעיתון, כותבים מה שרוצים, מוסיפים תמונות, לוגו, מעצבים "יפה" ומקווים שזה יעבוד עבורינו, יחשוף את העסק ובעזרת השם / היקום / העיתון / המזל – יביא גם לקוחות חדשים.

אז העיתון שבו תפורסם המודעה עדיין לא הודפס והופץ, אבל החוויה של טרום הפרסום מהדהדת בי כבר שבוע ויותר.

המנורה האדומה הראשונה נדלקה כאשר אשת הקשר שדיברה מולי והוצגה כ"קופירייטרית", ביקשה: "תשלחי לנו טקסט ותמונות ונעשה לך מודעה יפה, כדי שתהיי מרוצה".

במהלך התהליך שבין חתימה על הסכם התקשרות ועד אישור המודעה לפרסום – גיליתי על בשרי, איך משרד המתמחה במכירת שטחי פרסום, מספק מידע סותר, מזלזל באינטלגנציה של הלקוח, מחפף בכל מה שקשור בסיפוק התוצרים המיטביים ללקוח ומתהדר באנשים מקצועיים בשירות הלקוח – אך בפועל מספק בינוניות.

לא אחשוף את הפרטים, השמות והעיתון כדי לא לפגוע באף אחד אישית ולא להוציא לשון הרע בפומבי. יחד עם זאת חשוב לי להתריע ולהזהיר את קהל בעלי העסקים – בעיקר הקטנים שביניהם, שלא נעזרים במשרדי פרסום או סטודיו למיתוג ופרסום על בסיס קבוע – לא ליפול בפח ובהבטחות ללא כיסוי.

מודעה לא בהכרח צריכה להיות יפה. לעיתים היא אפילו צריכה להיות "לא יפה" כדי להשיג את המטרה שלה.

לפרסום צריכה להיות מטרה ברורה. ה"קופירייטרית" לא שאלה אותי מה מטרת הפרסום שלי (תדמיתית לסטודיו, מכירתית עבור מוצר או שירות ספציפי או אחרת). היא המליצה לי לעשות מודעה עם כותרת מעניינת, תמונות יפות של עבודות הסטודיו ופרטים להתקשרות אלי – מבלי לבדוק מה המסר שאני רוצה להעביר שאמור לשרת את המטרה הגדולה.

לוגו ותמונות חייבים להיות באיכות מעולה. בכל הדפסה, ובעיקר הדפסה על נייר משובח, כנהוג במגזינים, חובה להקפיד על שימוש בתמונות וחומרים גרפיים באיכות גבוהה המתאימה לדפוס (רזולוציה גבוהה – 300dpi). מי שלא יקפיד על כך "יזכה" לראות בעיתון תמונה מטושטשת או לוגו מפוקסל. לתדהמתי נשלחה אלי סקיצה של המודעה לאישור, שבה הלוגו נלקח מאתר האינטרנט (רזולוציה נמוכה – 72dpi – מותאמת למסך מחשב אך לא לדפוס).

מסר מדוייק עובר רק במילים מדוייקות. לכותרת המודעה יש חשיבות קריטית, ותפקידה הבלעדי הוא לעצור את האדם מדיפדוף בעיתון ולגרום לקריאת כותרת המשנה. תפקיד כותרת המשנה, להוביל את הקורא לקרוא את המשפט הראשון, ואז אל השני והשלישי… עד סוף המסר. לכן, תפקידו של הקופירייטר, או כותב תוכן המודעה, הוא ליצור כותרת קצרה ומסקרנת שתגרום לקורא לרצות לקרוא עוד. זו משימה לא פשוטה ואין להטיל אותה על הלקוח, אלא להפקידה ביראת קודש בידי אנשי מקצוע. לצערי נתקלתי בטקסטים שנכתבו ע"י נציגי העיתון שבהם שגיאות כתיב, מסרים מבולבלים ובהמשך גם עריכה לשונית רשלנית שלא זיהתה סימני פיסוק שגויים.

לשמחתי, אני אשת מקצוע בתחום, ולא נכנעתי לבינוניות ולרשלנות שליוותה את תהליך יצירת הפרסום. יצאתי מהתהליך מחוזקת ומנוסה יותר עבורי ועבור לקוחותיי.

למפרסם הפוטנציאלי שבך אני מזכירה שפרסום הוא דבר נפלא, יכול להביא את התוצאות המבוקשות, אך חייב להיות מתוכנן עם מסר ומטרה ברורים ומוגדרים מראש. חשוב להקפיד ולוודא שכל הפעולות בדרך (כתיבה, עיצוב, מיקום הפרסום) ישרתו את אותה מטרה. ועד הפוסט הבא – שיהיה לך "פרסום שמח" ואפקטיבי.