למה נעלבתי כשאמרו לי שאני מעצבת יפה

מי שמכיר אותי, כבר יודע שאני פולניה גאה (כי מה שאי אפשר לשנות כדאי להפוך ליתרון), וכמו כל פולניה גאה, אני מוצאת לי סיבות טובות להיעלב.
אני נעלבת כשאומרים לי שעיצבתי לוגו יפה, נעלבת כשמפרגנים על עיצוב אריזה יפה, על עיצוב אתר אינטרנט, מודעה יפה, שלט חוצות, קטלוג או ספר יפים… למה להיעלב?

אני נעלבת פעמיים

אני חוזרת לרגע לילדות (ומזמינה גם אותך), ונעלבת פעמיים.

בגילאים הצעירים כמה פעמים שמעתי את האמירה ״איזו ילדה יפה״ המופנית כלפיי, או כלפי ילדה אחרת. ת׳אמת – די שקרנים המבוגרים הללו. לא כל הילדות יפות, ויופי זה עניין של טעם. וגם (אם יורשה לי ממרום גילי), חלק מהילדות היפות הופכות לבוגרות קצת פחות יפות ולעיתים מכוערות ומוזנחות, ולעומתן, חלק מהילדות הלא-כל-כך יפות הופכות לברבורים…

וגם, האם שמעת שאומרים על ילד שהוא יפה בתדירות גבוהה כמו על ילדות? לרוב על הבנים יגידו שהם חכמים, מוכשרים, פעלתניים, כריזמטיים, חזקים…. נו, הבנת. אתגר המגדר.

אז כפולניה גאה, זכותי להיעלב, וכממתגת ומעצבת – זכותי להיעלב פעמיים!

עבור מי אני מעצבת

אם נהיה לרגע רציניים, ונשים את הפולניות בצד (עד כמה שאפשר), אני אספר לך שבאמת, אבל באמת, לא מעניין אותי לעצב יפה.

כבר רמזתי קודם שיופי – זה עניין של טעם, ומה שיפה בעיניי, יכול בקלות להיחשב עבורך כמכוער וכמובן ההיפך – מה שיפה בעינייך ממש לא מוצא חן בעיניי… בנוסף, בל נשכח שטעם זה דבר שמשתנה עם הגיל, ניסיון החיים, טרנדים מקומיים ועולמיים ומותנה תרבות וחינוך.

אז אם אני לא מעצבת ״יפה״, איך בעצם אני מעצבת? מה מנחה אותי בעבודה שלי?

אוֹוו! שמחה ששאלת.

בכל עבודת עיצוב ומיתוג אני עושה כמיטב יכולתי ״לעצב נכון״. משמעות העיצוב הנכון היא, שהעיצוב הוא השלב האחרון והתוצר של תהליך העבודה הכולל מחקר, איפיון צרכים, זיהוי קהל היעד ומיקוד המסר. העיצוב הוא תרגום ויזואלי באמצעות אלמנטים רב-חושיים שנועדו להעביר את המסר ללקוח הקצה. בשפה פשוטה יותר – תפקידי לעצב את התוצר הגרפי (לוגו, אריזה, מודעה וכו׳), כך שהמסר אותו רוצה להעביר הלקוח שלי (הבעלים של התוצר הגרפי), יעבור בקלות על ידי שימוש בצורות, צבעים וצלילים אל הצרכן, כלומר אל הלקוח של הלקוח שלי.

הטעם של הלקוח שלי לא מעניין

תהליך העיצוב והמיתוג הוא תהליך המשלב בתוכו אלמנטים פסיכולוגיים רבים.

מצד אחד הלקוח שלי – בעל המוצר או השירות – שיש לו טעם אסתטי משלו, נסיון בתחום הפעילות שלו ואג׳נדה על איך הדברים אמורים להיראות. באותה נשימה קיימים גם המתחרים של הלקוח שלי עם הנראות של המוצרים שלהם.

מצד שני יש את הלקוח של הלקוח שלי – צרכן הקצה. את הצרכן לא באמת מעניינים השיקולים של בעל המותג, אותו מעניין ״מה יצא לו מזה״ שיקנה את המוצר או השירות. לצרכן יש אמונות, אג׳נדות וטעם משלו, ולרוב הוא גם מודע למתחרים של הלקוח שלי. יש ללקוח הקצה נטייה להשוות בין מותגים, לקבוע עמדה ולקבל החלטה אינטואיטיבית או מושכלת לרכישה.

תפקידי הוא להיות המתווכת בין הלקוח שלי לבין הלקוח של הלקוח שלי (הצרכן הסופי). כל הפוקוס המקצועי שלי מרוכז בהעברת המסר של ״מה יצא לך מזה״ ללקוח הקצה, כך שהוא יעדיף בצורה ברורה ומיידית את המותג שאותו אני מייצגת על פני המתחרים באותה קטגוריה.

ה״מה יצא לי מזה״ תמיד יעביר ערך שהצרכן רוצה ותמיד זה יהיה ערך חיובי כמו ביטחון, בריאות, דימוי עצמי, חיוניות, הצלחה וכדומה. איך אני עושה את זה? אולי יעניין אותך לקרוא עוד כמה מילים כתומות שכתבתי בנושא דרך התבוננות בעיצוב אריזה נכון.

לכן, זו טעות ״לעצב יפה״ על פי טעמו של מזמין העבודה. חשוב הרבה יותר ״לעצב נכון״ כדי להעביר את המסרים המדוייקים ללקוחות הפוטנציאליים. לעיתים ״נכון״ הוא דוקא אגרסיבי (hard sell) – כדי להעביר זול ובהול. לעיתים סגנון מיושן (retro) – כדי להעביר נוסטלגיה ורגש, יש פעמים שאפילו קיטש – בפנייה לקהלים שחשובה להם הניראות הפומפוזית (יומרנות, הגזמה, עושר אוליגרכי) – הכל בהתאם למסרים ולערכים אותם אנחנו רוצים שלקוח הקצה יחווה.

אם יש לך מותג בהתהוות, שירות שחשוב לך שיגיע לכמה שיותר אנשים, או מוצר שצריך להגיע למדפים וחשוב לך ״לדבר נכון״ עם הלקוחות הפוטנציאלים שלך, אני מזמינה אותך ליצור איתי קשר ולתת לי להיעלב במקומך וליצור עבורך את המותג שידבר נכון אל הלקוחות שלך.