מקווה שהצלתי אותו מבור כלכלי / בעזרת השם

לא מספיק רעיון טוב להקמת עסק. תמר שפי

 

התראת מייל הגיעה דרך האתר בשעות הערב המאוחרות, קבענו לדבר למחרת בבוקר

 

יש לו מוצר פצצה, חדשני וייעודי למגזר החרדי, משהו שמתאים לשבת

הוא בעצמו – מהמגזר

הוא חושב שאין מוצרים כאלה בכלל בארץ ויש רק מתחרה אחד בעולם

הוא רוצה להיות הראשון שיביא מוצר כזה לארץ

ומהר

עכשיו…

חוקר אותי על מותגים שכבר ״בניתי״ במגזר ומתרשם מאוד למשמע הרשימה – תשובה כנה, Safe, רשת הלבשת גברים חרדית ׳המקום הנכון׳, גם עבדתי עם שטראוס ותנובה במגזר החרדי, מיתגתי רשתות מזון חרדיות, קופת חולים ועוד…

 

אז הוא רוצה כמה שיותר מהר לעצב אריזה למוצר עם התאמות לשפה ולמגזר (כן, במגזר החרדי יש הרבה איסורים ויזואליים מצד אחד ועוד יותר מוסכמות וסמלים מקובלים ונדרשים מנגד).

מתעניין ״כמה זה יעלה לי?״

 

רגע, עוצרת אותו,

כמה מה?

האם יש לך שם ולוגו למותג?

לא

האם יש פריסה של אריזת המוצר

לא

האם יש מיקוד קהל היעד?

מגזר חרדי… כולם במגזר…

עכשיו תורי – לא! אין כזה דבר ״כולם״

נושמת…

אני רוצה להסביר לך קצת על תהליך העבודה איתי

אני מתחילה במחקר עמוק – על המוצר והתועלות שלו, על קהל היעד מתוך ניסיון למקד לקהל האידאלי, בודקת את תחום הפעילות בארץ ואם אפשר גם בחו״ל, משוחחת עם לקוחות פוטנציאלים ובודקת את נכונותם לצרוך את המוצר, בודקת אם יש חסמים ואיזה… מחקר, רציני, כזה שלוקח זמן, מאמץ ומומחיות.

רק לאחר שיש תובנות מהמחקר, עוברת לשלב השיוּם (naming) בשילוב עם קופירייטר מומחה ורק לאחר שנבחר שם למותג, אפשר לעבור לשלב העיצוב – עיצוב הלוגו ואחר כך האריזה.

חשוב שהעיצוב יהיה נכון – כזה שידבר אל קהל היעד האידאלי, יעביר מסרים ללא מילים, באמצעות צורה וצבע ולא עיצוב שהוא ״סתם יפה״, כי יפה – זה סובייקטיבי, תלוי בטעם אישי ולרוב מפספס את המטרה – למכור.

תהליך כזה עולה כך וכך אלפי שקלים.

 

אההה, הוא אומר לי, אני מבין…

לא לקחתי בחשבון עלויות

יש דרך לצמצם עלויות, למשל לעשות לוגו פשוט?

נושמת שוב

מסבירה שעיקר העבודה מושקע במחקר ובפיצוח האסטרטגיה מתאימה למוצר

אני לא מוכנה לעצב כלום בלי מחקר

״לעצב יפה״ ללא אסטרטגיה – לא מעניין אותי

 

כאב לי הלב עליו, יש לו חלום…

רוצה לעזור לו

תגיד, אני שואלת, תקצבת שיווק?

איך אתה מתכוון להכניס את המוצר למדפים ברשתות הפארם ובסופרים?

 

לא יודע…

אני אלך ממקום למקום במגזר והם יראו את המוצר המצוין שלי ויקנו…

גם המליצו לי על למכור ״מפה לאוזן״

 

פה לאוזן – זו שיטת השיווק העתיקה, האמינה והאפקטיבית ביותר (אחוזי סגירה גבוהים), אבל היא עובדת לאט, ברמה של חודשים ושנים. מבחינה כלכלית, יש לך את הזמן?

וברשתות הגדולות (צריך למכור בכמויות כדי להרוויח) זה לא עובד ככה – ללכת ממקום למקום.

זה לא חנות מכולת של ׳משה זוכמיר׳ שמכיר את כל המשפחה שלך ויקנה ממך באשראי 10 יחידות לניסיון…

להיכנס לתוך רשת – זה קשה

יש מלחמה על כל ס״מ של מדף

רשת כמו סופר-פארם או שופרסל (וגם האחרות) – לא יושבים עם כל משווק של מוצר בודד, אתה צריך להגיע אליהם דרך סיטונאי שכבר עובד איתם (והסיטונאים האלו מאוד מחוזרים), להגיע איתו להסכם (תמורת לא מעט אחוזים), לדאוג לשנע ולהפיץ בין הסניפים, לפעמים בתנאי קונסיגנציה (מֶכֶר מֻתְנֶה) ובתנאי תשלום של שוטף + 90 יום… לא נשמע לי שאתה ערוך לזה.

אני רוצה לעזור לך. תעצור!

לך ועשה שעורי בית

קח יועץ מומחה לקמעונאות

בדוק אפשרויות שיווק

חפש שיתופי פעולה עם מפיצים

תבנה תכנית עסקית

תתקצב ותחשב, איך, כמה ומתי אתה צריך להשקיע ובמה.

חבל, עליך, נשמע בחור שאפתן וחרוץ

לא רוצה שתכנס לבור כלכלי שלא תדע איך לצאת ממנו

רוצה לחסוך לך כניסה לחובות

רוצה שתצליח

 

אחרי שתעשה שיעורי בית ותהיה לך תכנית איך אתה מפיץ ומשווק,

כמה אתה מוכן להשקיע בכל שלב (בניית מותג, שיווק, פרסום),

תחזור אלי, אשמח לעבוד איתך.

 

השיחה הזו, לא נתנה לי מנוח…

למחרת התקשרתי ללקוח ותיק שלי, שעבורו אני מעצבת כבר שנים אריזות, הוא עוסק בתחום הקמעונאי-מגזרי ושיתפתי אותו במחשבותיי… לבסוף שאלתי אם יש מצב לחבר ביניהם – שיתוף פעולה של רעיון מוצרי עם ניסיון שיווקי והיכרות עם רשתות פארמה ומרכולים – יכול להיות הצלחה מסחררת לשני הצדדים.

 

הזרע – נזרע

עכשיו זה כבר תלוי בהם – בכימיה האישית ובמודל העסקי

אני את שלי – עשיתי!