ראש הר סדום – כמה סימבולי

תמר שפי בראש הר סדום

רק אחרי כל כך הרבה שנים בהן חזרתי שוב ושוב לאותו מקום אהוב עלי במיוחד – אל ראש פסגת הר סדום – אל השקט, אל הנוף, אל הרוח, כמו גם אל ההתבוננות פנימה והחוצה, ניקיון המחשבות וזיקוק המהות – הבנתי.

הבנתי מדוע הר סדום מושך אליו כל כך הרבה מטיילים שחוזרים שוב ושוב – מטיילים רגלית, רוכבי אופניים, נהגי ג׳יפים, תיירי מסורת ודת, גולשים סנפלינג ואפילו חוקרי מערות. הבנתי את העוצמה והאנרגיה של המקום, הסיפור, הסימבוליות וההקבלה אל הדרך בה אני מאמינה שעבודת מיתוג ומיצוב צריכות להיעשות.

לא חושבת שאוכל אי פעם להפריז בחשיבות של עבודת החקר והלמידה העמוקים שאני מאמינה שצריכים להיעשות לפני כל עבודת מיתוג עסקי (וגם מיתוג אישי). כמה חשוב ללמוד ולהכיר את המותג ובעליו, את החזון והחלום, את הקולגות והמתחרים, את מצב השוק ובעיקר-עיקרים את קהל היעד האידאלי למותג.

מה בין מחקר אסטרטגי למיתוג ולמיצוב ואיך זה קשור להר סדום?

קצת גאולוגיה וקצת גאוגרפיה נותנים את התשובה.
מי שנוסע על כביש 90 דרום, קצת דרומית לצומת זוהר וים המלח, לא יוכל להתעלם מהוד והדר של אותו ההר – ההר הנמוך בעולם (!)

ההר שצומח כל הזמן (עד 9 מ״מ בשנה) מתנשא לגובה של כ-267 מטר מעל לפני ים המלח, כך שפסגתו מגיעה רק למינוס 165 מטר (מתחת לפני הים התיכון), ההר שמצלעותיו (שכבות הסלע) כמעט אנכיות, משוננות ומרשימות למראה.

ההר הזה מורכב מכ-90% מלח!

על ההר הזה ממוקמת ״אשת לוט״, שעל פי המסורת היהודית הפכה לנציב מלח כשסובבה את מבטה לאחור לצפות בחורבן סדום ועמורה.

אבל ההר הזה אינו כפי שהוא נראה… אורכו של גוש המלח הזה כ-12 ק״מ ורוחבו המקסימלי 2 ק״מ. מרשים? לא ממש…

אבל אל לנו להסתפק במראה עיניים.

גוש המלח המופלא הזה ממשיך אל מתחת לאדמה עוד קרוב ל-5 ק״מ (!)

עכשיו זה מרשים.

תמר שפי מראש הר סדום למיתוג ומיצוב

אבל איך כל זה קשור למיתוג? קשור, תסמכו עלי 😉

כשאני נגשת לעבודת מיתוג חדשה, אני תמיד מתחילה במחקר.

לא תמיד בעל העסק מבין את ההתעקשות שלי, שהרי הדברים ברורים לעין: יתרונות המותג וחוזקותיו (מוצר/שירות איכותי, עונה על צורך קיים בשוק), קהל היעד כפי שבעלי המותג מגדיר (כל האנשים בגילאי x-y מאיזור גיאוגרפי z ), המחיר ״טוב״ (זול?) והשירות של החברה מעולה.

נשמע מוכר? בעיקר נשמע מתאים לעוד 1001 מותגים / מוצרים / שירותים…

כדי ליצור מותג חזק, מצליח ונחשק – צריך הרבה יותר מזה. צריך למצוא את הייחוד והבידול של המותג, לזקק ולהבליט את הערכים עליהם מושתת המותג, לדייק את הסיפור ההסטורי והחזון, לצמצם את קהל היעד לרמה הפרסונלית ואת כל זה להצליח להעביר באמצעות ״סיפור״ קצר, מדוייק ובעיקר מרגש.

כדי לבנות מותג מנצח, צריך לחפור לעומק (5 ק״מ מתחת לאדמה), לקלף את האבק והשכבות החיצוניות (שאינם מלח טהור) המסתירות את המהות, ולספר את הסיפור האמיתי והעמוק של המותג בצורה נגישה, מרגשת ובעיקר מתאימה לקהל האידאלי למותג. על בסיס ערכים, בידול ומיקוד קהל יעד – נבנית האסטרטגיה המיתוגית ורק משם יוצאים לדרך המיתוג: שִׁיוּם (שם וסיסמה למותג), עיצוב הלוגו, בחירת השפה הגרפית (צבעים, צורות, ויז׳ואלים) ועיצוב אלמנטים שיווקיים בשפה אחידה ועקבית.

כשהמטרה היא להיות מותג כמו הר סדום: בולטים, ייחודיים וממוקמים היטב בתודעת קהל האוהדים – אין ברירה אלא להתחיל בעבודת מחקר לעומק.

 

*נתפסתי בעין המצלמה ברגע של אושר בראש הר סדום, מרץ 2012.