מה זה עמוד 404 ולמה כדאי שתהיה לך שגיאה באתר?

לא פעם אני ואנחנו גולשים ברשת ונתקלים בעמודי שגיאה. לרוב זה מבאס ממש. הסיבות להגעה לעמוד שכזה מגוונות: הקלדה לא נכונה של כתובת, קישור שאינו פעיל, קריסה של האתר, הדף הוסר ע״י בעלי האתר ועוד. מאחר והגעה לעמוד שגיאה נפוצה, כדאי לבעלי אתרים ״לנצל״ את העובדה הזו ולגרום לגולש לחייך במקום להתבאס. אם אפשר, אולי אפילו להמיר את ההתבאסות לרצון לרכישה / ליצירת קשר או כל פעולה אחרת שנרצה לעודד את הגולש לעשות באתר שלנו.

אז מה זה בעצם עמוד 404?

עמוד 404 או ״שגיאה 404״ מודיעים לגולש, שדף האינטרנט אליו ניסה להגיע אינו קיים. עמוד 404 קיבל את שמו ממספר הודעת השגיאה (404) שמופיעה ב״שפה״ (HTTP) שנועדה לתקשר בין שרת אחסון לבין תצוגת דפי האינטרנט לגולש (טקסט, תמונות, קבצי קול, סרטונים ועוד).

עמוד 404 ״החדש״ – חיזוק המיתוג גם בזמן תקלה

עם השנים, חלק מבעלי האתרים הבינו, שניתן להפוך את הטעות המובילה לעמוד השגיאה, מבעיה לחוזקה וליתרון. במקום מצב שבו עמוד השגיאה הוא התחנה האחרונה של הגולש באתר לפני שהוא נוטש (ומוריד את הדירוג של האתר בגוגל), זו הזדמנות ליצור עמוד שיגרום לגולש להישאר באתר, לחזור לעמוד הבית (או לעמוד רצוי אחר) ואפילו לחזק את התדמית של המותג.

איך עושים את זה?

תלוי מה המטרה.

בצד הפרקטי: התחילו והגדירו מה תרצו שהגולש יעשה לאחר שיגיע לדף השגיאה: יחזור לדף הבית או לדף אחר. בנוסף, אולי תרצו להשאיר מספר טלפון ליצירת קשר, או להציג לו מידע (בתמונה וטקסט) על מוצר/שירות מיוחד שיש לכם, או פשוט לגרום לו ליהנות ולצחוק…

בצד הרגשי-מיתוג: פנו אל הגולש והעבירו את המסר שהגיע לדף שהוא לא ציפה (שגיאה – כבר אמרנו?). לוו את המלל הזה בתמונה / איור / אנימציה / משחק שיגרמו ללקוח לחייך, להתרגש, לצחוק ו״לסלוח״ לכם.

דוגמאות שוות 1,000 מילים

בחרתי להביא כאן 3 דוגמאות מהעולם כדי להמחיש איך עושים את זה אחרים בעולם:

לֶגוֹ – פשטות עם אישיות.

קרדיט: Lego

רק מלהסתכל על פניו של איש הלגו הנחרד מעצם ההגעה לדף 404 של לגו, יוצרת אמפתיה. בשילוב עם שורת המיצוב (סיסמה) של לגו ״הכל עדיין מדהים״ – אנחנו לא מצטערים שהגענו לכאן.

מעבדות מנטרה – רק לא למצמץ

קרדיט: Mantra Labs

למעבדות מנטרה עמוד 404 פשוט אך יעיל. איור של איש חלל שנשאב אל תוך ה-'404' מלווה בטקסט האומר ״אופס! נגמר לכם החמצן״. יש גם טיימר של ספירה לאחור בת 10 שניות עד שהדף יחזור ויפנה לדף הבית. אם מצמצת, יש מצב להחמיץ את העמוד. כדאי לטעות בכוונה רק לבקר בו :).

carwow – וואו של הנאה

קרדיט: carwow

אתר השוואות אנגלי לרכישת מכוניות carwow עוזר לגולשים למצוא את המכונית המושלמת עבורם, אך כשהגולש יוצא מהמסלול – דף 404 שלו מספק דרך מהנה בתוך עולם התוכן, כדי לשמור אותו באתר. בראש המסך עולה משחק בסגנון 8 ביט (רטרו שחור-לבן). כל שעל הגולש לעשות הוא ללחוץ על טקסט ׳התחל׳ כדי ליהנות ממשחק הגלילה האופקי הפשוט, שבו עליו לנסוע ולהימנע ממכשולים ומכוניות אחרות. תחת המשחק מופיע הכיתוב: ״מצטערים, נראה כאילו שלחנו לך את הדרך הלא נכונה. תן לנו להדריך אותך בחזרה!״ ולגולש ניתנת אפשרות הבחירה לאיזה עמוד לעבור. שווה התנסות.

אפשר למצוא עוד דוגמאות נפלאות מהעולם בחיפוש מהיר בגוגל. ואפשר לפנות אלי ישירות אם העסק שלך רוצה להתהדר באתר אינטרנט ממותג וייחודי, כזה שנותן שירות ללקוח שלך וממיר לך עסקאות.