אותנטיות במיתוג עסקי (ואישי) – אמינות וכבוד מהשורש

לאיזה סוג אנשים אנחנו מתחברים? ככל הנראה לאנשים עם תכונות אופי והתנהגות שאנו מעריכים ומכבדים, לאנשים שקרובים אלינו בסולם הערכים הפרטי שלנו. לאנשים שאנחנו מאמינים להם – שמה שרואים בחוץ זו האמת ולא מצג שווא ומראית עין השונה מהמציאות.

אנשים מתחברים באמת לאנשים אמיתיים, אותנטיים.

חיבור לאנשים – איך זה קשור למיתוג עסקי?

קשור מאוד!

לכל מותג (שנבנה נכון), יש אישיות. אישיות המותג נבנית מסיפור המותג, עולם הערכים שלו, דרך הפעולה של המותג בעולם העסקי, השיווקי והחברתי. ממש כמו בן אדם. כשאני בונה מותג, אני מתייחסת אליו כמו אל בן אדם אמיתי.

יעידו הלקוחות שלי, שעברו איתי תהליך מיתוג, ולא הבינו בתהליך המחקר מדוע אני מתעקשת להבין ביחד איתם מי זאת דמות ״המותג״. האם המותג גבר או אישה, בת כמה דמות המותג, מה מצבה המשפחתי, איפה היא גרה, במה היא עוסקת למחייתה, מה תרבות הפנאי של הדמות, מה ה״אני המאמין״ של דמות המותג ועוד…

הסיבה פשוטה – למותג יש אישיות ממש כמו לבני אדם. כמו שאנשים מתחברים לאנשים, כך הם מתחברים גם למותגים. בסיס החיבור יהיה ערכי המותג, שאמורים לבוא לידי ביטוי בכל פעילות עסקית, שיווקית או חברתית של המותג.

דוגמה לערך מתוך אישיות המותג? בבקשה.

אין כמו דוגמה כדי להמחיש איך ערך אחד (מתוך מספר ערכים המובילים של המותג) בא לידי ביטוי יום-יומי בהתנהלות המותג, העסק ובעלי העסק.

אחד מערכי המותג שלי הוא ערך הנתינה. הערך הזה בא לידי ביטוי בכל תחומי העשייה העסקית:

שיתוף ידע ומידע חינם – אני מקפידה לכתוב מאמרי בלוג כמו זה, בהם אני משתפת מהידע והניסיון שצברתי במשך השנים. אני משתדלת להעביר את המידע בשפה פשוטה ולא ״מקצועית-גבוהה״, כדי שכל אחד יוכל להבין. את המידע אני מפרסמת חינם ברשת, ללא צורך בהרשמה או התחייבות לכלום.

ייעוץ והכוונה באהבה – כשמתקשר לקוח ״פוטנציאלי-מתעניין״, אני מקדישה זמן לשמוע את הצרכים ולהבין את הסטטוס של ״הפוטנציאלי״. תמיד אני משתפת במחשבות, המלצות והכוונה מקצועית – גם כשברור לי שה״פוטנציאלי״ הזה לא יהפוך להיות לקוח שלי (ולא משנה מאיזו סיבה). נתינה פשוטה, באהבה וללא תמורה.

מתנות קטנות – גם כשאני ״סוגרת עסקה״ עם לקוח חדש, על פי רוב, בתהליך העבודה, אני מגלה שהוא זקוק לשירותים נוספים אותם לא תמחרנו. במידת האפשר אני נותנת את השירות הנוסף הזה ללא תוספת תשלום.

ליווי מיתוגי בהתנדבות – בכל זמן נתון יש לפחות פרויקט אחד אותו אני מלווה בהתנדבות. אני בוחרת את הפרויקטים שנוגעים לליבי. שמתי לב שבשל ה״סיפור האישי״ שלי, אני רגישה ומתחברת יותר לאתגרים של נשים, שחוו טראומות וקשיים משמעותיים בחיים. יצא לי ללוות ולמתג מספר לא קטן של נשים, שהגיעו לשלב בחיים בו הן פנו לעצמאות עסקית וכלכלית ואני ליוויתי ומלווה בהתרגשות. לעיתים אלו פרויקטים חברתיים / קהילתיים מקומיים.

״נתינה״ היא כמובן רק ערך אחד מתוך מספר ערכים שביחד מרכיבים את אישיות המותג. ובדוגמה הזו אפשר לראות איך ערך אחד בא לידי ביטוי בכל כך הרבה צורות ופנים – פשוט בגלל שהוא אמיתי ומחובר ללב.

אישיות המותג ואותנטיות ויזואלית

ברור שמותג שבוחר לחיות על פי ערכיו בצורה אותנטית ויום-יומית, יפעל בכל ערוצי העשייה. תפקיד אנשי המיתוג והפרסום של המותג לשמור על אותה אותנטיות גם בנראות המותג.

הדוגמה הבולטת ביותר לאותנטיות בנראות היא השימוש בתמונות.

כיום המותגים פועלים בעיקר בעולם הדיגיטלי: אתר אינטרנט, רשתות חברתיות, דיוור ישיר ללקוחות במיילים ובהודעות טקסט והודעות וואטסאפ. בשל התפתחות עצומה של מאגרי תמונות איכותיות לרכישה מהירה וזולה, העולם הדיגיטלי משתמש בשפע של תמונות / איורים / המחשות גרפיות. אני רוצה להתמקד בשימוש בתמונות…

דוגמה להמחשה של עסק נותן שירותים: כמה פעמים יצא לך לראות אתר אינטרנט של משרד עורכי דין ובו תמונות של שולחן ישיבות גדול עם רקע של בניינים רבי קומות ברקע (ניו-יורק?), או תמונות של לחיצת ידיים בין שני אנשים בחליפה, או יד של אדם מונחת על שולחן עם מסמכים, מחשבון/מסך מחשב אפל, כוס קפה ומשקפיים… כנראה שעשרות פעמים. ואם במקרה הגעת למשרד של העו״ד הנ״ל, יתכן שגילית ש״לא חדר ישיבות גדול ולא נעליים״, הנוף הוא של בנייני משרדים אפורים ומקלפים ובמשרד אין שולחן ״מהגוני״ עם מחשב אפל…

אמת בפרסום!!!

ה״מחלה״ הזו של שימוש בתמונות לא קשורות למציאות של המותג נפוצה באתרי אינטרנט, ברשתות החברתיות ובכל מקום בו יש אפשרות לחשיפה ויזואלית. אני יודעת, לא אצל כולם כמובן, אבל אצל מותגים ועסקים רבים, ובעיקר בקרב SNB (עסקים קטנים ובינוניים).

האנשים הסבירים יראו את האתר והתמונות ברשתות החברתיות ולא ידעו להגיד שיש שימוש בתמונות קנויות שאינן קשורות למותג, אבל משהו באינטואיציה שלהם יגיד להם – משהו כאן לא בסדר / לא אמיתי / לא אמין.

יתכן שהעסק והמותג הם נפלאים ויכולים לתת את השירות או המוצר המדוייק ללקוח, אבל כשאדם מרגיש שמשהו לא תקין הוא לא יתחבר בשום צורה. ככה זה בין אנשים – אדם לאדם, וככה זה בדיוק גם בין אנשים למותגים. כשאין אותנטיות במסרים הוויזואלים לצד המסרים הכתובים וההתנהגותיים – לא יהיה חיבור. לא תהיה עסקה, לא רכישה ואפילו לא תהיה פניה לבדוק התקשרות עסקית – וחבל!

איך יוצרים אותנטיות ויזואלית?

חשוב להשתמש בתמונות אותנטיות – כלומר להשתמש בתמונות אמתיות שצולמו ייעודית לעסק. רוב בעלי העסקים יחשבו שאין להם אפשרות טובה להראות את העסק והפעילות ולכן יבחרו את הדרך המהירה והקלה לרכוש תמונות. אני רואה את הדברים אחרת. בחרתי לרכז כמה המלצות שניתן ליישם את חלקן או כולן בכל עסק. חלק מההמלצות הן צילום ייעודי וחלק שימוש ברכישת תמונות ממאגרים.

  • ״העסק לא נראה מרשים״ – צלמו פינות ״קטנות״ בתוך העסק: פינה בחדר הישיבות, פינה משרדית, פינה בעמדת המשלוחים, פינה מעמדות הייצור (כל עסק על פי פעילותו) וכדומה.
  • ״אני שונא להצטלם״ או ״אני לא נראית טוב בתמונות״ – צלמו דמויות מפתח מתוך צוות העובדים ו/או ההנהלה בפעילות שוטפת שבהן לא בהכרח רואים דמויות חזיתיות. צלמו בזויות כאלו, שמעבירות עניין ורגש ולא תמונות סטודיו ״קפואות״.
  • ״אני לא רוצה לחשוף את צוות העובדים בצילומים״ – יש לרכוש תמונות של אנשים העושים פעילות דומה לצוות, ולבחור תמונות בהם האנשים נראים מכאן – ישראלים. אין טעם באתר של מותג ישראלי לשים תמונות בהם כל הצוות נראה סקנדינבי (אנשים גבוהים, בלונדיניים עם עיניים כחולות ולבושים חליפות).
  • ״אני רוצה שהכל יראה מושלם״ – אין מושלם בחיים, וזה היופי! אין אף אדם או מותג חף מכל פגם. דווקא הפגמים הקטנים וחוסר המושלמות הם אלו שיוצרים את החיבור. מושלמות אינה אותנטית. עדיף להשתמש בתמונות אמיתיות, מאשר לזייף מציאות מדומה. יחד עם זאת, חשוב להוציא את המירב מהקיים ולהשתמש בתמונות שצולמו היטב ועברו ״יד״ מקצועית של איזון התאורה בצילום, חיתוך מעניין לתמונה וכמובן בחירת התמונה המתאימה לתוכן.
    יש מקרים בהם כדאי אפילו להדגיש את חוסר המושלמות כדי ליצור חיבור רגשי – כמו הבחירה שעשיתי בתמונה הראשית למאמר הזה 😉
  • ״אני מעלה הרבה מידע ואין לי אפשרות לצלם כל כך הרבה״ – ממליצה על יום צילום של ״בנק״ גדול של תמונות. ביום צילום אחד אפשר להגיע למאות וריאציות של תמונות לשימוש עתידי. ניתן לשלב תמונות אנשים ואלמנטים מה״בנק״ הפרטי שלך לבין תמונות אווירה / רגש / מסר / חפצים / רקע ממאגרי התמונות. חשוב לעשות בחירות נכונות, לשים לב ולהתרכז בהעברת מסר אחד וברור. חשוב שהתחושה מהתמונה תהיה אותנטית למותג ולא כאילו לקוחה מ״מגאזין״ אופנה / סטיילינג / בניין / ספורט אחר ולא רלוונטי למותג.
  • ״העסק בהקמה ובשלב הזה אין לי מה לצלם״ – בשלב הזה מומלץ להשתמש באלמנטים גרפיים בצבעי המותג או בתמונות אווירה כלליות עם ״טיפול״ גרפי בתמונות שיראו שייכות למותג. ברגע שיתאפשר, מומלץ לערוך צילומים אותנטיים.

כדי להגיע לבנק תמונות אותנטיות, אני ממליצה לשכור ליום צילום שלם צלמ.ת מקצועי.ת, לערוך שיחה מקדימה בה יתוכנן יום הצילום לפרטי פרטים. כשיגיע יום הצילום הכל יהיה מוכן וידוע מראש: לוקיישן (מיקום סצנות הצילום), מועד הצילומים השונים בהתייחס לאור טבעי (אם צריך), אביזרים נדרשים, אנשים בלבוש מתאים לצילום ובאיפור לצילום וכל מה שרלוונטי לצילומי המותג והעסק שלך.

אם מלווה אותך איש קריאייטיב ומיתוג – הוא ינחה אותך לפרטי פרטים ואף ינהל את פרויקט הצילום. אם אין לך ליווי של מיתוג וקריאייטיב וזה הזמן עבורך לעשות את הצד הבא – לעלות מדרגה ולפתח את המותג גם דיגיטל, אשמח להיות שותפה לתהליך ולדרך. אפשר ליצור איתי קשר כאן.