עיצוב לוגו ומיתוג עסקי

הכי חשוב בעיצוב לוגו ומיתוג עסקי

היא פנתה אלי אחרי ששילמה במיטב כספה ליועץ עסקי וקיבלה תהליך שכלל חקר של הפעילות בענף בו עסקה, בניית תכנית עסקית ותהליך הכולל עיצוב לוגו ומיתוג עסקי על ידי סטודיו לעיצוב גרפי ומיתוג. רגע לפני שהחלה בבניית אתר אינטרנט עבור העסק שלה, קיבלה משוב שלילי בנוגע לשפת המותג והלוגו מאשת השיווק של חברת בניית האתרים ובמקביל גם מחברים קרובים מביני עניין ועסקים. ואז היא עצרה את הכל ופנתה אלי. שיתפה אותי בתהליך שעברה, בתוצאות המיתוג, עיצוב הלוגו ובעיקר בשאלות ובחששות שעלו…

אז כן, עיצבו לה לוגו הכולל את השם שלה בליווי סמל מקסים, אסתטי וייחודי ו…זהו (!?!)

יכולתי לקחת את הלוגו שעיצבו עבורה ו״להדביק״ אותו לכל תחום הנוגע לאסתטיקה או טיפוח נשי, טקסטיל איכותי ואפילו לפעילות בתחום ההורות. הבעיה ש״היא״ בכלל עוסקת בתחום נדל״ן בינלאומי (!) עכשיו החששות שלה הפכו לפחדים מאוד ברורים, מציאותיים ולגיטימיים. ספויילר לסיום – היא בחרה לעשות תהליך מיתוג מחדש איתי.

בעקבות המקרה שלה, החלטתי לשתף בכמה כללי אצבע של עשה ואל תעשה במיתוג בכלל ובעיצוב לוגו בפרט:

המסר הוא המלך

טעם אישי OUT, מסר ושפה אוניברסלית IN. גם אם נראה כי יש לכם (או למעצב שלכם) רעיון גאוני בראש, חשוב לבחון את הרעיון מבחינת יעילותו בהעברת המסר הנכון וביחס לתחום הפעילות והשפה הוויזואלית-אוניברסלית המקובלת. בתרבות המערבית יש שפה ויזואלית-אסוציאטיבית מקובלת. קחו אותה בחשבון כאשר אתם מעצבים את הלוגו והשפה הגרפית והתאימו אותה לאזור ולקהל היעד אליו אתם פונים.

לדוגמה, אריה, הנזכר גם במקורות היהודים: אַרְיֵה שָׁאָג מִי לֹא יִירָא (עמוס, פרק ג׳, פסוק ח׳), נחשב למלך החיות מופיע ברבים מסמלי אצולה ומלכות לאורך מאות ואלפי שנים ולכן מסמל עד היום אומץ, גבורה, עצמה מתפרצת, עליונות ומלכות. לעומת האריה, גם הנמלה הקטנה המוזכרת במקורות: לֵךְ אֶל נְמָלָה עָצֵל רְאֵה דְרָכֶיהָ וַחֲכָם (משלי, פרק ו׳, פסוק ו׳), מסמלת עוצמה בטבע, אך מזווית אחרת לגמרי. בשל גודלה הקטן אל מול יכולת נשיאת המשקל הגדול שלה, בשל עבודת צוות כחלק מקהילה ובשל שיטת הפעולה האיטית, השקטה אך הרפטטיבית עד להשגת היעד – הפכה הנמלה לסמל לחריצות, לנחישות, לסבלנות ולעבודת צוות.

דומה, אבל שונה

ייחודיות ושונות הם מפתח לבולטות ולהצלחת הלוגו. יחד עם זאת, אל תיקחו את השונות והייחודיות אל הקצה. עזרו ללקוחות ולצופים בלוגו להתחבר אל המסר דרך הצורות והשפה המוכרים להם, אך בו זמנית גם ליהנות מהפתעה ייחודית, מ״קריצה״ או מ״טוויסט״ קטן בעלילה, שיהפוך את הלוגו שלכם לייחודי ומיוחד – וכך גם לזכיר יותר. אנשים אוהבים כשמרגשים אותם, שגורמים להם לעצור לרגע בחיוך או כשנשבר קו המחשבה האוטומטי ונוסף עוד ערך.

דוגמה מוכרת לשוני ול״קריצה״ רואים בלוגו FedEx הכתוב באותיות ״רגילות״, אך ביניהן מסתתר או מבצבץ חץ משמאל לימין עם כיוון הקריאה ומעביר מסר ויזואלי של חתירה למטרה, התקדמות, עצמה ועוד. דוגמה נוספת היא לוגו Gilltte בו לכאורה יש שימוש בגופן פשוט, מעט נטוי ורגיל. אבל במבט נוסף מגלים את החתך שיצר סכין הסכין של ג׳ילט ביו שתי האותיות הראשונות – חתך קטן שמעביר מסר גדול – חיתוך חד ובזווית מושלמת – ממש כמו סכיני הגילוח של החברה.

צבע, עולם ומלואו

צבע מכיל משמעות רחבה ועמוקה הרבה יותר מאשר יפה/לא יפה, בהיר/כהה, אוהב.ת/לא אוהב.ת ודומיהם. לצבע יש יכולת השפעה רגשית על המתבונן כמו גם משמעות ומסרים שפונים ישירות אל תת המודע האנושי. עולם המיתוג מכיר את תורת הצבעים והמסרים שלהם מזה שנים רבות, ולכן צבעוניות באה לידי ביטוי משמעותי בתחומים שונים.

לדוגמה, בעולם המערבי, בתחום הפיננסים (בנקים, ביטוח, חברות השקעות) בולט ושולט הצבע הכחול, מאחר והוא מעביר מסר של יציבות ואחריות. בחרתי להציג את הלוגואים של חברות הביטוח בישראל. 7 מתוך 10 חברות ביטוח הפועלות בישראל בשנת 2023, משתמשות בצבע הכחול כצבע משמעותי בלוגו שלהן.

אדום לעומת זאת נוכח מאוד בתחום המזון המהיר, ירוק ברפואה וסגול בעסקי רוח. לבן בעולם המערבי מסמל טוהר וניקיון ובמזרח הרחוק הוא סמל למוות ולאבלות. לכן, בחירת הצבעים עבור הלוגו והשפה הגרפית חייבת להתאים לתחום העיסוק, למסרים ולרגשות שאנו רוצים להעביר אל תת המודע של המתבונן, כמו גם לקחת בחשבון את הטיות התרבות והתפיסות החברתיות והדתיות של קהל היעד האידאלי. עוד על ההשפעות הפסיכולוגיות של הצבע במאמר שלי: מה בין פולניה למיתוג רב-חושי.

עובי או גודל, מה שחשוב יותר

בשלב עיצוב הלוגו לבחירת הפונטים (גופנים בעברית) יש משמעות חשובה על הקריאות ויכולת השימוש האפקטיבי בלוגו. הקפידו על בחירת פונטים ברורים וקלים לקריאה כדי להקל על התצוגה והקריאות גם כשהלוגו יופיע בגדלים קטנים מאוד (בתצוגה בסלולר של אתר אינטרנט למשל). אפשרו ללקוחות שלכם לזהות בקלות את השם של המותג כמו גם את המסר. לא מומלץ להשתמש בפונט דק או עדין במיוחד או לשלב את שם המותג באותיות קטנות לצד סמל גרפי גדול. אין צורך להשתמש בפונטים מיוחדים בעל מראה ״משוגע״ או יוצא דופן בצורה קיצונית, אך בו זמנית ובמידת האפשר, כדאי לתת ״טוויסט״ עיצובי קל בתוך אחת מהאותיות או במראה הכללי של הגופנים.

זה לא פשוט להיות פשוט

בעיצוב הלוגו (והשפה הגרפית בהמשך יצירת המיתוג), התגברו על הרצון להעביר הרבה מסרים דרך העיצוב והימנעו מרעשים ואלמנטים טרנדים מיותרים. התמקדו במסר הראשי ופשטו את העיצוב ככל הניתן כדי שיעמוד במבחן הזמן מצד אחד ויתחשב ביכולת האנושית לזכור את הלוגו שלכם. ככל שהלוגו יהיה פשוט יותר הוא יהיה מובן, זכיר ואפקטיבי יותר.

בשני העשורים האחרונים קיימת מגמה בולטת של צימצום ופישוט לוגואים. הדוגמאות הבלטות והמוכרות מהעלום הן הלוגואים של apple ושל Nike שנפרדו לחלוטין מכיתוב שם המותג ונשארו עם סמל ויזואלי פשוט בגוון אחד – סמל ״וי״ שחור ל-Nike וצורת תפוח נגוס אפור ל-apple.

גם מאסטרכרד הורידה את שמה מתוך שני העיגולים החופפים, ביטלה את ה״שיניים״ הצבעוניות המשתבלות ונשארה עם 2 עיגולי צבע חופפים.

גוגל פישטה את הגופן של הלוגו לאותיות מבוססות צורות גאומטריות וזוויות פשוטות, ספרייט ויתרה על הלימון והמסגרת שליוו את הלוגו שלה ונשרה עם אותיות ירוקות בלבד.

פשטות למתקדמים – קיימת מגמה עכשווית הגורסת שלא נכון להשקיע בעיצוב לוגו ״מעוצב״, צבעוני או בליווי סמל לצד הכיתוב אלא ליצור את שם המותג בפונט פשוט וקריא בצבע אחד. להביא את הפשטות אל המקסימום – זה אתגר רגשי לבעל המותג ואתגר עיצובי לממתג שצריך ליצור לוגו מדויק להפליא מבלי לשדר מאמץ ועיצוב. לא פשוט להיות פשוט J

אז אתם, בעלי עסקים ומותגים או מנהלי שיווק, בפעם הבאה שאתם עושים תהליך מיתוג, או מיתוג מחדש עם סטודיו לעיצוב גרפי ומיתוג, הקפידו על עקרונות אלו ועל ויצירת לוגו ייחודי המותאם לתחום הפעילות, למותג ולחיבור לקהל היעד האידאלי. אפשר וצריך לפתח מיתוג יעיל ומובהק בכל תחום פעילות. עיצוב לוגו ומיתוג עסקי נכונים הם ההזדמנות לפנות לקהל ממוקד, להרשים, להיות ייחודי ולבנות את הבסיס לתדמית מוצלחת. ואם אתם רוצים עזרה – אני כאן לרשותכם. בהצלחה!

הכי חשוב בעיצוב לוגו ומיתוג עסקי

היא פנתה אלי אחרי ששילמה במיטב כספה ליועץ עסקי וקיבלה תהליך שכלל חקר של הפעילות בענף בו עסקה, בניית תכנית עסקית ותהליך הכולל עיצוב לוגו ומיתוג עסקי על ידי סטודיו לעיצוב גרפי ומיתוג. רגע לפני שהחלה בבניית אתר אינטרנט עבור העסק שלה, קיבלה משוב שלילי בנוגע לשפת המותג והלוגו מאשת השיווק של חברת בניית האתרים ובמקביל גם מחברים קרובים מביני עניין ועסקים. ואז היא עצרה את הכל ופנתה אלי. שיתפה אותי בתהליך שעברה, בתוצאות המיתוג, עיצוב הלוגו ובעיקר בשאלות ובחששות שעלו…

אז כן, עיצבו לה לוגו הכולל את השם שלה בליווי סמל מקסים, אסתטי וייחודי ו…זהו (!?!)

יכולתי לקחת את הלוגו שעיצבו עבורה ו״להדביק״ אותו לכל תחום הנוגע לאסתטיקה או טיפוח נשי, טקסטיל איכותי ואפילו לפעילות בתחום ההורות. הבעיה ש״היא״ בכלל עוסקת בתחום נדל״ן בינלאומי (!) עכשיו החששות שלה הפכו לפחדים מאוד ברורים, מציאותיים ולגיטימיים. ספויילר לסיום – היא בחרה לעשות תהליך מיתוג מחדש איתי.

בעקבות המקרה שלה, החלטתי לשתף בכמה כללי אצבע של עשה ואל תעשה במיתוג בכלל ובעיצוב לוגו בפרט:

המסר הוא המלך

טעם אישי OUT, מסר ושפה אוניברסלית IN. גם אם נראה כי יש לכם (או למעצב שלכם) רעיון גאוני בראש, חשוב לבחון את הרעיון מבחינת יעילותו בהעברת המסר הנכון וביחס לתחום הפעילות והשפה הוויזואלית-אוניברסלית המקובלת. בתרבות המערבית יש שפה ויזואלית-אסוציאטיבית מקובלת. קחו אותה בחשבון כאשר אתם מעצבים את הלוגו והשפה הגרפית והתאימו אותה לאזור ולקהל היעד אליו אתם פונים.

לדוגמה, אריה, הנזכר גם במקורות היהודים: אַרְיֵה שָׁאָג מִי לֹא יִירָא (עמוס, פרק ג׳, פסוק ח׳), נחשב למלך החיות מופיע ברבים מסמלי אצולה ומלכות לאורך מאות ואלפי שנים ולכן מסמל עד היום אומץ, גבורה, עצמה מתפרצת, עליונות ומלכות. לעומת האריה, גם הנמלה הקטנה המוזכרת במקורות: לֵךְ אֶל נְמָלָה עָצֵל רְאֵה דְרָכֶיהָ וַחֲכָם (משלי, פרק ו׳, פסוק ו׳), מסמלת עוצמה בטבע, אך מזווית אחרת לגמרי. בשל גודלה הקטן אל מול יכולת נשיאת המשקל הגדול שלה, בשל עבודת צוות כחלק מקהילה ובשל שיטת הפעולה האיטית, השקטה אך הרפטטיבית עד להשגת היעד – הפכה הנמלה לסמל לחריצות, לנחישות, לסבלנות ולעבודת צוות.

דומה, אבל שונה

ייחודיות ושונות הם מפתח לבולטות ולהצלחת הלוגו. יחד עם זאת, אל תיקחו את השונות והייחודיות אל הקצה. עזרו ללקוחות ולצופים בלוגו להתחבר אל המסר דרך הצורות והשפה המוכרים להם, אך בו זמנית גם ליהנות מהפתעה ייחודית, מ״קריצה״ או מ״טוויסט״ קטן בעלילה, שיהפוך את הלוגו שלכם לייחודי ומיוחד – וכך גם לזכיר יותר. אנשים אוהבים כשמרגשים אותם, שגורמים להם לעצור לרגע בחיוך או כשנשבר קו המחשבה האוטומטי ונוסף עוד ערך.

דוגמה מוכרת לשוני ול״קריצה״ רואים בלוגו FedEx הכתוב באותיות ״רגילות״, אך ביניהן מסתתר או מבצבץ חץ משמאל לימין עם כיוון הקריאה ומעביר מסר ויזואלי של חתירה למטרה, התקדמות, עצמה ועוד. דוגמה נוספת היא לוגו Gilltte בו לכאורה יש שימוש בגופן פשוט, מעט נטוי ורגיל. אבל במבט נוסף מגלים את החתך שיצר סכין הסכין של ג׳ילט ביו שתי האותיות הראשונות – חתך קטן שמעביר מסר גדול – חיתוך חד ובזווית מושלמת – ממש כמו סכיני הגילוח של החברה.

צבע, עולם ומלואו

צבע מכיל משמעות רחבה ועמוקה הרבה יותר מאשר יפה/לא יפה, בהיר/כהה, אוהב.ת/לא אוהב.ת ודומיהם. לצבע יש יכולת השפעה רגשית על המתבונן כמו גם משמעות ומסרים שפונים ישירות אל תת המודע האנושי. עולם המיתוג מכיר את תורת הצבעים והמסרים שלהם מזה שנים רבות, ולכן צבעוניות באה לידי ביטוי משמעותי בתחומים שונים.

לדוגמה, בעולם המערבי, בתחום הפיננסים (בנקים, ביטוח, חברות השקעות) בולט ושולט הצבע הכחול, מאחר והוא מעביר מסר של יציבות ואחריות. בחרתי להציג את הלוגואים של חברות הביטוח בישראל. 7 מתוך 10 חברות ביטוח הפועלות בישראל בשנת 2023, משתמשות בצבע הכחול כצבע משמעותי בלוגו שלהן.

אדום לעומת זאת נוכח מאוד בתחום המזון המהיר, ירוק ברפואה וסגול בעסקי רוח. לבן בעולם המערבי מסמל טוהר וניקיון ובמזרח הרחוק הוא סמל למוות ולאבלות. לכן, בחירת הצבעים עבור הלוגו והשפה הגרפית חייבת להתאים לתחום העיסוק, למסרים ולרגשות שאנו רוצים להעביר אל תת המודע של המתבונן, כמו גם לקחת בחשבון את הטיות התרבות והתפיסות החברתיות והדתיות של קהל היעד האידאלי. עוד על ההשפעות הפסיכולוגיות של הצבע במאמר שלי: מה בין פולניה למיתוג רב-חושי.

עובי או גודל, מה שחשוב יותר

בשלב עיצוב הלוגו לבחירת הפונטים (גופנים בעברית) יש משמעות חשובה על הקריאות ויכולת השימוש האפקטיבי בלוגו. הקפידו על בחירת פונטים ברורים וקלים לקריאה כדי להקל על התצוגה והקריאות גם כשהלוגו יופיע בגדלים קטנים מאוד (בתצוגה בסלולר של אתר אינטרנט למשל). אפשרו ללקוחות שלכם לזהות בקלות את השם של המותג כמו גם את המסר. לא מומלץ להשתמש בפונט דק או עדין במיוחד או לשלב את שם המותג באותיות קטנות לצד סמל גרפי גדול. אין צורך להשתמש בפונטים מיוחדים בעל מראה ״משוגע״ או יוצא דופן בצורה קיצונית, אך בו זמנית ובמידת האפשר, כדאי לתת ״טוויסט״ עיצובי קל בתוך אחת מהאותיות או במראה הכללי של הגופנים.

זה לא פשוט להיות פשוט

בעיצוב הלוגו (והשפה הגרפית בהמשך יצירת המיתוג), התגברו על הרצון להעביר הרבה מסרים דרך העיצוב והימנעו מרעשים ואלמנטים טרנדים מיותרים. התמקדו במסר הראשי ופשטו את העיצוב ככל הניתן כדי שיעמוד במבחן הזמן מצד אחד ויתחשב ביכולת האנושית לזכור את הלוגו שלכם. ככל שהלוגו יהיה פשוט יותר הוא יהיה מובן, זכיר ואפקטיבי יותר.

בשני העשורים האחרונים קיימת מגמה בולטת של צימצום ופישוט לוגואים. הדוגמאות הבלטות והמוכרות מהעלום הן הלוגואים של apple ושל Nike שנפרדו לחלוטין מכיתוב שם המותג ונשארו עם סמל ויזואלי פשוט בגוון אחד – סמל ״וי״ שחור ל-Nike וצורת תפוח נגוס אפור ל-apple.

גם מאסטרכרד הורידה את שמה מתוך שני העיגולים החופפים, ביטלה את ה״שיניים״ הצבעוניות המשתבלות ונשארה עם 2 עיגולי צבע חופפים.

גוגל פישטה את הגופן של הלוגו לאותיות מבוססות צורות גאומטריות וזוויות פשוטות, ספרייט ויתרה על הלימון והמסגרת שליוו את הלוגו שלה ונשרה עם אותיות ירוקות בלבד.

פשטות למתקדמים – קיימת מגמה עכשווית הגורסת שלא נכון להשקיע בעיצוב לוגו ״מעוצב״, צבעוני או בליווי סמל לצד הכיתוב אלא ליצור את שם המותג בפונט פשוט וקריא בצבע אחד. להביא את הפשטות אל המקסימום – זה אתגר רגשי לבעל המותג ואתגר עיצובי לממתג שצריך ליצור לוגו מדויק להפליא מבלי לשדר מאמץ ועיצוב. לא פשוט להיות פשוט J

אז אתם, בעלי עסקים ומותגים או מנהלי שיווק, בפעם הבאה שאתם עושים תהליך מיתוג, או מיתוג מחדש עם סטודיו לעיצוב גרפי ומיתוג, הקפידו על עקרונות אלו ועל ויצירת לוגו ייחודי המותאם לתחום הפעילות, למותג ולחיבור לקהל היעד האידאלי. אפשר וצריך לפתח מיתוג יעיל ומובהק בכל תחום פעילות. עיצוב לוגו ומיתוג עסקי נכונים הם ההזדמנות לפנות לקהל ממוקד, להרשים, להיות ייחודי ולבנות את הבסיס לתדמית מוצלחת. ואם אתם רוצים עזרה – אני כאן לרשותכם. בהצלחה!