עיצוב אריזות בעידן המודרני

בעידן המודרני והדיגיטלי בו אנו חיים, שינוי והתאמה (אדפטיביות) הם דברים הכרחיים בלתי נמנעים. עתידנות הפכה למקצוע מבוקש ותחזיות הפכו להיות חלק מחיינו המקצועיים. חברות וארגונים עומלים קשה כדי לחזות את הטרנדים הבאים, את מגמות השוק ואת ההתנהלות הצרכנית המשתנה. יחד עם זאת, יש דבר אחד קבוע שאינו משתנה – האדם הוא יצור חייתי, מונע מרגשות ואינסטינקטים וחושב בו זמנית. האדם מונע משפע רב של רגשות ודחפים, חלומות ופחדים, ידע, התניות חברתיות, אמונות ופרשנות סובייקטיבית. בסופו של דבר הצרכן מקבל החלטה רגשית ואז אולי ״טורח״ להסביר (לעצמו) בצורה רציונלית כדי להצדיק את הבחירה שלו.

בעידן זה הפך העיצוב באופן כללי ועיצוב אריזות באופן ספציפי לגורם משמעותי ומרכזי המשפיע על קבלת החלטת רכישה מצד הצרכן, ועל תהליכים שיווקיים מצד החברות ובעלי המותגים.

אריזה משמשת לא רק כמגן השומר על המוצר, אלא גם ככלי המעניק לו מראה ייחודי, אופי ומרחב להעברת מסרים. עיצוב אריזות משפיע ישירות על החוויה הכללית של הצרכן. לעיתים קרובות, באתרים וברשתות חברתיות, בפלטפורמות שיווקיות ופרסומיות, המותגים מציגים את אריזת המוצר ולא את המוצר עצמו. לכן, עיצוב אריזות מקבל תפקיד חשוב בהצלחת מכירת המוצרים וביכולת החברה היצרנית לשרוד ואף להתבלט בשוק התחרותי.

טרנדים מול פסיכולוגיה

אינני מפחיתה בערך חיזוי טרנדים או מגמות עיצוביות הנהוגות בתקופה או בקטגוריה, אך אין להסתמך בעבודת עיצוב אריזות רק על טרנד או מגמה עכשוויים או עתידיים. כאשר נכנסים לתהליך של עיצוב אריזה, יש לקחת בחשבון את קהל היעד המיועד למוצר. בתהליך החשיבה האסטרטגי לקראת עיצוב אריזה למוצר, צריך לזהות את הקהל אליו מכוון המוצר ברמה הפרסונלית ככל הניתן. האם זכר או נקבה, מה גיל הלקוח, מה העדפותיו והערכים שעל פיהם הוא מתנהל ביום-יום. הבנה מעמיקה בכלכלה התנהגותית ורגשית של הצרכן היא קריטית לתהליך עיצוב אריזה. להבין אילו צרכים פיזיים, שכלתניים ורגשיים מניעים את הצרכנים לרצות את המוצר, לרכוש ולהתחבר אליו, ומהו הקשר האישי שהם רוצים ליצור עם המותג. כל אלה צריכים להיכלל בתהליך אפיון עיצוב אריזה או עיצוב סדרת אריזות. השילוב המוצלח של אלמנטים חזותיים וטקסטואליים, המתקשרים את מסקנות תהליך האפיון והערכים המובילים את הלקוח בעיצוב אריזות המוצרים, מבטיח תגובה חיובית ובסיס רגשי מצידם של הצרכנים.

אוהב או לא אוהב

מנהלי מוצר, מנהלי שיווק ומנכ״לים צריכים לקבל החלטות משמעותיות אך להשאיר את הטעם האישי שלהם בצד. הסיבה היא שברוב המקרים, אותם מנהלים אינם קהל היעד האידאלי של המוצר מבחינת גיל או מגדר, ערכים, אמונות, רקע חברתי או כלכלי וכדומה. בנוסף, טעם אישי, מעצם הגדרתו הוא סובייקטיבי ואינו מושתת על ידע, מחקר, ניתוח והבנת קהל יעד.

עיצוב אריזה בשורה התחתונה

שילוב בין יכולות תקשורת חזותית-גרפית, תכנון אסתטי, הבנה והיכרות עמוקה עם הצרכנים – הן קריטיות. עיצוב אריזות אפקטיבי מעביר מסר נכון בשפה מותאמת לקהל יעד מדויק, יוצר קשר רגשי עם הצרכן ומשפיע על החלטותיו. עיצוב אריזה מדויק הוא כלי עוצמתי ליצירת חיבור חיובי בין הלקוח, המותג והמוצר.

מנכ״לים, מנהלי מוצר או מנהלי שיווק, אם אתם מעזים לעשות שינוי כדי להביא את המותג והמוצרים אל חזית ההצלחה, אני פה כדי לתת יד ולעשות את זה ביחד.