כשכל החושים מתגייסים לעיצוב אריזות

נתחיל בזה שרוב האנשים שמקלידים את מילת החיפוש ״עיצוב אריזות״ מתכוונים בעצם לעיצוב גרפי של האריזה עצמה ולאו דווקא לתכנון מבנה האריזה עצמו (חומר, גודל, צורה). גם אני אתייחס פה לעיצוב גרפי של האריזה.

אז חלמת מוצר חדש, תלית בו תקוות רבות והאמנת שזה יהיה המוצר הבא שיכבוש את השוק. השקעת בפיתוח שלו, בפונקציונליות, באיכויות ובנראות המון זמן וכסף, ובמזל טוב ״נולד מוצר״. ואז הגיע השלב של עיצוב אריזה.

זה הזמן שבו רוב היזמים והיצרנים מחפשים לחסוך. למה? הרי בסופו של דבר אם וכאשר המוצר נמצא על המדף, הבחירה להושיט את היד ולקחת דווקא את האריזה שלך ולא את האריזה של המתחרה לידך, הנותנת מענה דומה לצרכים דומים, היא קריטית. חשוב שמראה האריזה יוביל לאפקט ה-וואו! יגרום ללקוח הפוטנציאלי להושיט את היד ולהכניס לעגלת הקניות הפיזית או הווירטואלית דווקא את המוצר שלך. אז איך תעשה את זה? קודם כל תהיה חכם ותעבוד נכון. מה זה בעצם אומר?

עיצוב הרי חייב להיות אטרקטיבי ולשדר ללקוח: ״קח אותי!״. הדרך הנכונה לעשות עיצוב אריזות נכון, היא על ידי העברת מסרים ויזואליים וטקסטואליים מותאמים שישכנעו את הלקוח להגיד לעצמו: ״אני רוצה את המוצר״. כדי לעשות את זה חייבים קודם כל להכיר את הלקוח, ובעיקר, את הלקוח האידיאלי של המוצר שלך.

צר לי לאכזב אותך אבל גם פה, אין קיצורי דרך. כמו בתהליך פיתוח המוצר, גם בעיצוב אריזה צריך לחזור להתחלה ולחקור שוב מה הייחודיות של המוצר שלך, מה הוא נותן שהלקוח שלך מחפש, ומה יש במוצר שלך יותר מאשר במוצר של המתחרה. מה הערך שעליו המוצר שלך נותן מענה ואיזו חוויה הוא יוצר אצל הלקוח.

כשאני אומרת להכיר את הלקוח שלך, אני מתכוונת שעליך להכיר את הלקוח ברמה הפרסונלית. מי הלקוח של המוצר שלך – האם הוא גבר או אישה, נער ואולי נערה, בן כמה הלקוח שלך, עבור מה הוא צריך את המוצר ואיך ישתפרו חייו בנקודת המפגש והשימוש במוצר שלך.

יכול להיות שהלקוח בכלל לא יודע שהוא צריך את המוצר שלך, אבל עצם המפגש יגרום לו להבין שהוא ממש, אבל ממש רוצה את המוצר, כי זה יגרום לו לשדרוג משמעותי בחיים שלו. השדרוג יכול להיות ברמת התועלת הפיזית, למשל – קיצור זמן עבודה, שיפור איכות החיים, הגברת תוצאות, אך ייתכן שהוא ירצה את המוצר כי המוצר יגיד עליו משהו. ה״משהו״ הזה יכול להיות ברמה הרגשית. לדוגמה, שימוש במוצר יסמל סטטוס (אני מרוויח הרבה, משתייך לחברה מסוימת) או ערכים שהלקוח חי או רוצה לחיות על פיהם (אני שומר על הסביבה, אני אוהב חיות). המוצר יכול להגיד עליי ״דברים״, למשל שאני מתוחכם, חדשני, יוצא דופן, טרנדי, מגניב, אחראי, חדשני או כל דבר אחר.

חשוב לזהות את הצורך הרגשי המיוחד של הלקוח כדי להתאים בין המוצר ללקוח, ולתכנן עיצוב אריזה נכון לאותו לקוח ספציפי (קבוצת אנשים בעלי מאפיינים דומים). הייחוד והבידול של המוצר והמענה לערך שהמוצר נותן, חייב להגיע לידי ביטוי באופן מידי על ידי כל האלמנטים החזותיים והחושיים האפשריים של האריזה. לרוב אנו מתייחסים לחוש הראיה כחוש בלעדי, אך בעיצוב אריזות יש לקחת בחשבון את כל שאר החושים במידת האפשר (מישוש, ריח, שמיעה וטעם).

מישוש – חלק חשוב וראשוני בעיצוב אריזה לוקח בחשבון את ההפקה שלה. התחושה של הלקוח שיחזיק את האריזה בידיו מושפעת מכמה דברים:

בחירת חומר אריזה נכון והצורה שלו, הם שלבים מקדימים של עיצוב אריזות ונעשה על פי רוב על ידי מעצב מוצר, או בחירה של בעלי המוצר. לאחר מכן עולה חוש המישוש למדרגה הבאה – בתכנון ובעיצוב אריזה נחליט כמה דגש אנחנו רוצים לתת לחוש המישוש. היום עומדות לרשותנו מגוון אפשרויות דפוס המאפשרות גימור מבריק, מט או משי לאריזות, ניתן להוסיף הבלטות או שיקועים באריזה, כך שהלקוח ייקח את האריזה לידיו הוא ירגיש דחף ללטף אותה כי היה לו נעים בקצה האצבעות.

שמיעה – יש לנו יכולת ליצור בראשו של הלקוח ״צלילים״ גם מבלי שהאריזה תשמיע קולות פיזיים (אם כי זה רעיון יצירתי, שונה אך לא זול). שימוש במילות מפתח כתובות ובצלילי הגייה הקשורים לעולם תוכן בשם המוצר, בסיסמה המלווה את השם או במסרים הכתובים על האריזה ״יתנגנו״ בראש הלקוח בזמן שהוא יקרא את הכתוב על האריזה. אל תזניחו את הקופירייטינג, המיקרו-קופי ואת המילים הכתובות בכלל.

ריח וטעםלעיתים מחשבה או מבט על סיטואציה או תמונה מסוימת ״זורקים״ אותנו למראות, צלילים, ריחות וטעמים ייחודיים לסיטואציה. בעיצוב אריזה למוצר מומלץ להעביר גם מסרים ריחניים אל תת המודע של הלקוח. ריח וטעם הם חושים הקשורים זה בזה בקשר בלתי ניתן להפרדה. בודאי ידעת שאדם תַּתְרָן (שאיבד את חוש הריח) לא יכול להבחין בטעמים השונים של מזון ותיבול. לדוגמה, תמונה של מקל קינמון, כוכב אניס, פרח וניל או שורש ג׳ינג׳ר ישפיעו על תת המודע להיזכר בריח הרלוונטי ובטעמים. אצל חלק מהלקוחות יעלה בתודעה זיכרון רגשי מהעבר שיחבר את הריח, הטעם והזיכרון עם המוצר.

בטכנולוגיות העדכניות יש אפשרות להוסיף ריח פיזי ממשי לתוך האריזה. יש לבחון אפשרות וכדאיות הדבר.

ראיה – החוש המשמעותי בהשפעתו והמקובל ביותר בעבודת עיצוב אריזות הוא חוש הראיה מן הסתם. כשאנו מעצבים את האריזה כדאי שנשתמש בכל ה״תותחים״ העומדים לרשותנו: צבע (רקע האריזה והאלמנטים שעל האריזה), סוג, גודל וצבעוניות הטקסטים, תמונה או אלמנט ויזואלי המלווים את האריזה, וכמובן בשילוב עם חוש המישוש (השבחות דפוס) המאפשר שילוב של צבע זהב / כסף / צבע מטאלי, לכה סלקטיבית בולטת הנותנת מראה מבריק / רטוב / בולט. כל אלו נועדו לתמוך במותג, בערכים ובמסרים שאנו רוצים להעביר בכלים שמתאפשרים לנו בתהליך תכנון ועיצוב אריזות.

לסיכום, כולנו בונים את תמונת העולם שלנו ואת הזיכרונות המשמעותיים דרך החוויות שאנו צוברים באמצעות כל החושים, אז למה לא גם בעיצוב אריזה?

רוצה לעצב את האריזה הנכונה ביותר למוצר שלך בצורה המתאימה ביותר לקהל הלקוחות שלך ומבוססת כל החושים? אני פה בשבילך במרחק קליק.